info@donkeysanctuary.org     +599 95 607 607

Jaaroverzicht

Dat de ezels op Bonaire uw en onze hulp hard nodig hebben, blijkt wel uit onderstaand overzicht over vorig jaar. Helaas was er ook in 2013 weer veel ezelleed. Maar gelukkig hebben wij ook veel ezels kunnen redden. En als kroon op ons werk hebben we eind 2013 eindelijk een overeenkomst met de overheid kunnen sluiten inzake een goed ezelbeleidsplan op Bonaire.

Hierbij een opsomming van ons werk in 2013:

Helaas moesten 13 ezels door de dierenarts uit hun lijden verlost worden omdat zij ongeneeslijk ziek waren (in de meeste gevallen was er sprake van een vergevorderd stadium van tetanus). De kosten voor euthanasie worden altijd door ons betaald.

Minstens 25 ezels werden op straat dood gereden of raakten door een aanrijding zo ernstig gewond dat de dierenarts ze in moest laten slapen. In deze 25 gevallen werden wij ingeschakeld om hulp te verlenen aan de aangereden ezels. Het aantal ezels dat in totaal is omgekomen in het verkeer zal aanzienlijk hoger liggen, omdat wij niet meer worden ingeschakeld als een ezel al is overleden als hij gevonden wordt. In dat geval wordt de dode ezel zonder onze tussenkomst weggehaald door de reinigingsdienst.

Een groot aantal ezels kon van straat worden gered en permanent in de opvang ondergebracht worden. Deze dieren kunnen voortaan een veilig en goed verzorgd leven tegemoet zien. Onder deze ezels onder meer 6 verweesde veulentjes, 2 gewonde veulentjes, diverse zieke ezels en een groot aantal (zwangere) merries en hun veulens.

Meerdere ezels op straat konden uit een benarde situatie worden bevrijd en daarna weer worden losgelaten c.q. ondergebracht worden in de opvang. Het betrof hier onder andere 5 ezels met verwondingen doordat vreemde voorwerpen vast zaten om hun been (bijvoorbeeld een oud conservenblik of pvc-buis), 1 ezel die vast zat in hekwerk, 1 veulen dat na een val vast zat in dicht struikgewas, 1 ezel met een schotwond en 2 ezels met gevaarlijk touw om hun nek.

Daarnaast hebben wij in samenwerking met de Dierenbescherming een pony kunnen redden uit erbarmelijke omstandigheden en zijn wij actief betrokken geweest bij het redden van een grote groep ezels die op St. Eustatius door verwaarlozing om het leven dreigde te komen.

In het najaar van 2013 zijn wij met de overheid van Bonaire een ezelbeleidsplan voor het eiland overeengekomen. Per 1 november 2013 zijn wij met de uitvoering hiervan gestart. Doel is om zoveel mogelijk van de nu nog loslopende ezels van het eiland te vangen. Alle gevangen merries en jonge ezels zullen vervolgens levenslang worden verzorgd in de ezelopvang en dus niet meer op straat in gevaar zijn. Alle gevangen volwassen hengsten zullen worden gecastreerd en worden voorzien van een reflecterend oormerk en identificatie door een microchip, waarna zij op zo veilig mogelijke plekken in de natuur weer worden uitgezet. Dankzij dit ezelbeleidsplan zal de voortplanting van ezels op Bonaire gecontroleerd worden, zal de overlast van loslopende ezels op straat sterk worden teruggebracht en zal het merendeel van de ezels onder veilige omstandigheden leven.