info@donkeysanctuary.org     +599 95 607 607

Jaaroverzicht

In 2010 moesten we weer veelvuldig op pad om ezels in nood te helpen. Vaak zat er helaas niets anders op dan de arme dieren uit hun lijden te laten verlossen door de dierenarts. Maar gelukkig hebben we ook een aantal ezels kunnen redden en onder kunnen brengen in onze opvang. Graag sommen wij hieronder het jaar 2010 voor u op:

• 14 ezels troffen wij zo ernstig gewond of ziek aan op straat, dat de dierenarts ze in moest laten slapen (6 gewond door aanrijding, 6 met ernstige tetanus, 1 ernstig verwond door honden en 1 vastzittend in een hekwerk)
  • 2 ezels stierven op straat na een aanrijding, in onze aanwezigheid, maar nog voordat de dierenarts ter plekke was
  • hoeveel ezels dood aangetroffen zijn op straat, weten wij niet, omdat dode dieren door de afvaldienst worden weggehaald zonder onze tussenkomst
  • 1 veulen in onze ezelopvang stierf na moedwillig door onbekenden te zijn vergiftigd
  • 5 veulentjes werden door ons van straat gered en met flessen veulenmelk grootgebracht (4 weesjes waarvan de moeder was doodgereden, 1 veulentje dat door honden zwaar verwond was)
  • 4 ezels (2 merries en hun 2 veulens) werden door ons gered van straat in erbarmelijke toestand
  • 2 merries die al zwanger waren toen wij ze van straat redden kregen in de opvang een gezond ezelveulen
  • 6 ezels in onze opvang stierven door ouderdom of ziekte

verder hebben wij 4 uitgeputte jonge flamingo’s van straat gered en een aantal zwerfkatten mochten bij onze stal blijven wonen en worden door ons dagelijks van water en voedsel voorzien.

Daarnaast waren we natuurlijk 7 dagen per week in touw om de ruim 400 ezels in onze opvang te verzorgen en het daarvoor benodigde geld te verdienen. Ook nam de gedwongen nieuwbouw veel van onze tijd en geld in beslag.

Hopelijk zullen er in 2011 minder ezels in nood verkeren. En wij doen ons uiterste best om dit jaar eindelijk eens subsidie van de overheid te krijgen om alle nog loslopende ezels te vangen en onze ezelopvang draaiende te houden.